Monday, November 10, 2014

Simpul Biawak a.k.a kaki cramp a.k.a tarik mengkarung

Assalamualaikum


Alhamdulillah, diberi kesempatan dan diizinkan Allah SWT untuk melalui pengalaman mengandung sebanyak 3 kali. Dua kali dah selamat melahirkan. Semoga kandungan kali ketiga ni dipermudahkan dan dilancarkan segala urusannya.

Mengandung anak sulung, masa tu bdn belum berkembang dgn jayanya, masih selim lagi, berat masih terkawal. Dan pada masa tu, saya dan suami tinggal berjauhan. Ketika kandungan mencecah 7 bulan, kedua kalinya dalam hidup saya, kaki saya cramp! Atau dikenali juga dengan "simpul biawak" atau "tarik mengkarung" (kali pertama adalah ketika saya belajar di UPM). Aduh! Sakit hampir menitik pulak air mata waktu tu. Kena pulak di waktu tgh malam, tgh nyenyak tido, terus terbangun sbb kaki rasa kejang sgt. Bayangkan lah saya berseorangan waktu tu, melalui kandungan pertama, memang syahdu la. Apa yang saya boleh buat, hanya mengurut2 betis dan tapak kaki sampai sakit tu hilang. Tapi, rasa sakit tu masih berbekas hingga ke pagi. Hingga kan nak berjalan pun terasa sangat kekejangan di betis. Sejak itu, semakin kerap la saya diserang "simpul biawak" ni, kadang2 kedua2 belah kaki.

Mengandung anak kedua, badan dah mula mengembang. Sebab syok sangat makan sewaktu menyusukan anak pertama dulu..Hehe. Badan dah berat, kuat berjalan turun naik tangga ke sana sini, so..saya diserang simpul biawak ni kalau tak silap saya, seawal 6 bulan.. Juga waktu ni saya masih berjauhan dengan suami, menjaga anak seorang diri. Jarak anak pertama dan kandungan kedua agak rapat, so ke mana2 pun anak saya dikendong. Walau dah ada pengalaman sewaktu anak sulung dulu, sakitnya tak tertahan juga. Memang kandungan kedua ni, boleh dikatakan hampir setiap malam, kaki saya akan cramp.

Mengikut pembacaan dan pengalaman orang tua2, simpul biawak ni terjadi disebabkan beberapa punca. Antaranya;

a)  Kurang nutrien dan garam seperti Kalsium dan Magnesium dalam darah. Sebabnya baby akan ambil segala apa yg perlu dari ibu

b) Uterus semakin membesar dan bagi tekanan pada salur darah besar pada kaki.

c) Berdiri, berjalan sepanjang hari dengan kandungan yang sarat boleh membuatkan otot kita letih


(sumber rujukan: Babycenter.com)

Jika saya kaji, corak pemakanan saya ketika mengandung anak pertama dan kedua dulu.. Saya memang minum susu setiap pagi, tapi saya juga penggemar teh. Setiap hari mesti minum teh. So, apa yang saya simpulkan, kafein dari teh yang saya minum setiap hari menganggu penyerapan kalsium dari susu.
So, saya memang totally kekurangan kalsium. Ditambah pulak saya memang seorang yang aktif walau ketika mengandung.

Mengandung kali ketiga, juga dengan jarak anak kedua dan kandungan kali ni yg agak rapat, so..saya dah pun standby langkah pencegahan nak bantu bekalkan kalsium yang mencukupi. Berdasarkan testimoni2 best tentang Ostematrix, pengalaman kawan2 yang dah cuba ketika pregnant. Ramai yang bagi feedback katanya memang kaki tak cramp sehinggalah melahirkan. Saya pun cuba jugak! Alhamdulillah, so far belum sampai masanya untuk kaki cramp. Dengan 4 tablet Oste setiap malam sebelum tido, membekalkan keperluan Kalsium yang mencukupi untuk ibu mengandung seperti saya. Alhamdulillah, gusi tak berdarah, pinggang belum sakit2 lagi, masih aktif seperti biasa. Bonus tambahan buat saya, setiap pagi lawas dengan sempurna. Mudah sgt nak ke tandas.

Tablet kalsium yang paling bagus!

 Kelebihan tablet Kalsium Shaklee dari yang lain


So...bagi ibu2 yg lain, sayang diri anda dan juga baby, bekalkan kalsium yang mencukupi untuk diri anda dan juga baby..Yang paling penting kesihatan dan keselesaan ibu ketika mengandung paling diutamakan. Nanti2 insyaAllah nak pregnant lagi kan? So..tinggalkan kenangan2 manis je sepanjang mengandung.

If perlukan consultation, sharing tentang pregnancy, tentang produk, tentang breastfeeding, sudi2 lah whtsapp saya ye. Saya Nas, ni nombor saya 019-9171283.

Okay, sharing is caring. Goodnite. ;))


No comments:

Post a Comment