Friday, July 4, 2014

Khasiat Kurma

Sekadar perkongsian ilmu.
Sempena bulan Ramadhan.
Sana sini meriah dengan kurma ;)

1. Tahukah anda bahawa orang yang memakan kurma setiap hari tidak akan didekati jin?

2. Percayakah anda bahawa ekstrak kurma dapat mengubati kemandulan wanita?

3. Tahukah anda bahawa makanan dan ubat paling penting bagi para angkasawan adalah kurma?

4. Tahukah anda bahawa buah kurma lebih sehat daripada kaviar?

5. Tahukah anda bahawa sabut pokok kurma adalah pembersih yang paling baik bagi tubuh dan dapat melindunginya dari penyakit-penyakit kulit?

6. Tahukah anda bahawa apabila kurma direbus dan diminum seperti teh maka ia dapat menggembirakan hati yang sedih?

7. Tahukah anda bahawa setiap 100 gram kurma mengandungi 318 kalori, setara dengan 315 kalori yang terkandung dalam setiap 100 gram madu?

8. Tahukah anda bahawa sebutir kurma dapat membekalkan anda kalori yang cukup untuk aktiviti seharian dengan penuh semangat?

9. Tahukah anda bahawa makanan paling baik yang digunakan oleh askar perang adalah kurma, kerana kurma membekalkannya dengan kalori, menguatkannya dan menggiatkan kelenjar adrenal sehingga dia menjadi seorang yang berani dan tidak takut akan kematian?

10. Tahukah anda bahawa ada 1,450 jenis kurma di seluruh dunia?

Allahu'alam..

MasyaAllah begitu banyak khasiat kurma ni

Pengalaman saya ketika berpuasa dan menyusu anak pertama

Saya hanya sahur dgn kurma dan air suam atau susu saja setiap hari

Dan berbuka dulu dengan kurma, solat maghrib..selepas tu baru makan makanan yg berat

Ni semua sebab anak saya yg masih baby tu sgt2 la kuat meragam hinggakan saya tak sempat nak makan

Kesan pada saya: alhamdulillah penyusuan susu ibu jadi lancar! Dan pada waktu itu saya belum kenal Shaklee lagi.

Jika ada set menyusu Shaklee. Mungkin penyusuan jadi lebih mudah ketika berpuasa.

Kurma + ESP shaklee sgt membantu memberi tenaga dan kenyang yg lama bagi memastikan ibu menyusu boleh bertahan sehingga waktu berbuka. ;)

Sampai sini dulu..nanti saya share lagi ye
Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment